Als ondernemer is het beschermen van je merk essentieel in een competitieve markt. In de Benelux, bestaande uit België, Nederland en Luxemburg, zijn er verschillende stappen die je moet nemen om ervoor te zorgen dat je merk beschermd is tegen inbreuk en namaak. In een aantal blogs bespreek ik wat voor jou als ondernemer de belangrijkste aspecten zijn van merkbescherming in de Benelux.
Het hoofdingrediënt van een merkaanvrage is uiteraard het merk zelf. De meest voorkomende merken zijn woorden en logo’s of een combinatie hiervan. Maar ook andere onderscheidende tekens kunnen een merk zijn, denk hierbij aan vormen, kleuren, geluiden of zelfs hologrammen. Deze zijn echter vaak een stuk moeilijker vast te leggen als merk. De vereiste waar je merk aan moet voldoen om bescherming te kunnen genieten bespreek ik in een volgende blog.
Het tweede belangrijke onderdeel is de classificatie van producten en diensten. Een merk wordt aangevraagd voor bepaalde producten of diensten. Alle mogelijk denkbare termen zijn verdeeld in 45 klassen. 34 voor producten en 11 voor diensten. Het is belangrijk goed na te denken voor welke producten en diensten je een merk aanvraagt. De bescherming wordt namelijk alleen verkregen voor de termen die in de classificatie zijn opgenomen.
Het later aanvullen van de classificatie is niet mogelijk. Als een merk bijvoorbeeld wordt aangevraagd voor kleding (klasse 25) en het is de verwachting dat er later ook tassen en cosmetica zullen worden aangeboden onder het merk is het verstandig klasse 3 (cosmetica) en klasse 18 (tassen) ook mee te nemen in de aanvrage. Ook bij de vraag of er sprake is van merkinbreuk is de ingediende classificatie van belang. Zo kan je met een merkinschrijving voor AJAX voor schoonmaakmiddel niet optreden tegen een identiek merk voor brandblussers of een voetbalclub. Ik bespreek welke klassen van belang zijn voor jou op basis van je bedrijfsvoering. Daarna stel ik een advies voor je op met een classificatie voorstel.
Tot slot is het belangrijk op welke naam je het merk gaat registreren. Doe je dit bijvoorbeeld op naam van een natuurlijk persoon of op een rechtsvorm zoals een B.V. Je zou er ook voor kunnen kiezen om een B.V. op te richten speciaal voor het houden van je Intellectuele Eigendom, zoals je merkregistraties. De entiteit die je hier kiest wordt de eigenaar van het recht en daarmee als enige bevoegd om hierover te beschikken. Bijvoorbeeld het overdragen van het merk naar een ander kan alleen worden gedaan door de houder van het merkrecht. De entiteit waarop je jouw merk registreert kan ook fiscale gevolgen hebben. Belangrijk dus om ook hier vóór de indiening goed over na te denken. Hierbij kan ik je ook altijd adviseren.
De drie belangrijkste aspecten van merkbescherming zijn:
Wil je meer weten over merkbescherming in de Benelux? Neem gerust contact op voor een persoonlijk advies. Je kunt ons bereiken op 040-3032148, via e-mail op info@lioc.nl of stuur ons hier een bericht.
Foto door Hein Gijsbers