Je hebt een naam bedacht voor je bedrijf of nieuwe product, maar zijn er andere die deze naam al gebruiken? Is het belangrijk om van te voren een beschikbaarheidsonderzoek te doen?
Als ondernemer is het beschermen van je merk essentieel in een competitieve markt. In de Benelux, bestaande uit België, Nederland en Luxemburg, zijn er verschillende stappen die je moet nemen om ervoor te zorgen dat je merk beschermd is tegen inbreuk en namaak. In een aantal blogs bespreek ik wat voor jou als ondernemer de belangrijkste aspecten zijn van merkbescherming in de Benelux. Deze keer bespreek ik het belang van een onderzoek naar de beschikbaarheid van je merknaam.
In de vorige blog bespraken we het belang om een goede onderscheidende naam te kiezen. Daarnaast is het ook van belang om na te gaan of de gekozen naam beschikbaar is. Dit betekent dat er geen andere merken zijn geregistreerd die bezwaarlijk zouden kunnen zijn voor het gebruik en/of de registratie van jouw naam als merk.
Één van de mogelijkheden is dan om te kiezen voor een zogenaamde identieke screening. Bij een dergelijke screening kijken we of er merknamen in het register voorkomen die één op één overeenkomen met het merk dat jij wilt beschermen. Hierbij kun je filteren op territoriaal gebied en klassen van waren en diensten. Op deze manier kun je inzoomen op het gebruik van de naam die relevant en wellicht schadelijk kan zijn voor jou.
Andere optie is het uitvoeren van een volledig beschikbaarheidsonderzoek. Hierbij kijken we niet alleen naar merken die één op één overeenkomen maar ook naar merken die er op lijken. Dit noemen we overeenstemmende merken. Ook overeenstemmende merken zouden namelijk een potentieel bezwaar kunnen vormen. Bijvoorbeeld het merk met een letter er voor of erachter is niet identiek maar kan alsnog bezwaar opleveren door de andere merkhouder.
Het uitvoeren van een onderzoek is niet verplicht. Afhankelijk van het budget en het belang in de naam kan er ook voor worden gekozen om van een onderzoek af te zien. Als een naam nog makkelijk veranderd kan worden en er nog niet veel belang gehecht wordt aan de naam zou ervoor gekozen kunnen worden de naam in te dienen zonder onderzoek. Bij de keuze van het al dan niet doen van een onderzoek is het wel belangrijk om te beseffen dat het Benelux Bureau zelf geen onderzoek doet naar oudere overeenstemmende merken. Het is aan de merkhouder om te letten op nieuwe aanvragen (merkbewaking) en indien zij deze bezwaarlijk vinden hier actie tegen te ondernemen (indienen van oppositie).
Om te bepalen welk onderzoek voor jou geschikt bekijken we een aantal factoren; het aantal merknamen dat je nog overweegt of aan het onderzoeken bent, wat je budget is en welk risico je bereid bent te lopen. Als je bijvoorbeeld nog gaat kiezen uit meerdere merknamen en/of als je met veel publiciteit een nieuwe bedrijfsnaam in de markt wilt introduceren is het aan te raden om een volledig beschikbaarheidsonderzoek uit te laten voeren zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Het volledige beschikbaarheidsonderzoek zorgt ervoor dat je een weloverwogen beslissing kunt nemen tussen de merknamen, met een reële inschatting op de kans dat je tegen bezwaar van eerder merk aan loopt.
Een (volledig beschikbaarheids)onderzoek kan ook worden gedaan om te bekijken of de gekozen naam wel echt zo origineel is als gedacht. Het kan zo zijn dat de naam toch vaker voor komt dan gedacht of dat een concurrent net iets eerder een wel erg overeenstemmende naam heeft aangevraagd. Ook als de naam nog niet (online) wordt gebruikt kan de oudere merkinschrijving een bezwaar vormen. De eerste vijf jaar na registratie is een merk namelijk nog niet onderhevig aan gebruiksdwang. Dit betekent dat het ingeschreven merk kan worden ingeroepen voor alle ingeschreven producten of diensten ongeacht of het daadwerkelijk is gebruikt of niet.
Het is aan te raden om je naam op originaliteit te testen doormiddel van een onderzoek vóórdat je hierin investeert. Hiermee voorkom je dat je tegen bezwaar aanloopt en je gedwongen wordt jouw naam te wijzigen nadat je er al veel in hebt geïnvesteerd.
Heb je vragen of zoek je hulp bij het onderzoeken van jouw gekozen merknaam? Neem contact met ons op voor vrijblijvend advies. Je kunt ons bereiken op 040-3032148, via e-mail op info@lioc.nl of stuur ons hier een bericht.
Foto door Hein Gijsbers