Intellectueel Eigendom, Merken

Ik heb mijn bedrijfslogo gewijzigd, heb ik nu een nieuwe merkregistratie nodig?

Chloé van Schaik

Chloé van Schaik

c.vanschaik@lioc.nl

Met een merk onderscheid je jouw producten en diensten van die van jouw concurrent. Hierdoor is jouw merk een integraal onderdeel van de goodwill van jouw bedrijf. Een merk kun je op verschillende manieren beschermen. Denk aan registratie van jouw bedrijfsnaam als woordmerk of jouw logo als (woord-)beeldmerk. Hoewel jouw bedrijfsnaam niet zo snel aan verandering onderhevig zal zijn, geldt hetzelfde niet altijd voor jouw bedrijfslogo. Bedrijfslogo’s willen met de tijd nog weleens wijzigen. Het logo krijgt een moderner uiterlijk. De merkregistratie van jouw bedrijfslogo komt dan niet meer één-op-één overeen met hoe je jouw gewijzigde logo gebruikt. In die gevallen krijgen wij regelmatig de vraag of een nieuwe merkregistratie van het bedrijfslogo nodig is. Een bestaande merkregistratie kun je immers niet wijzigen of ‘updaten’.

Wat is er aan het uiterlijk van jouw logo verandert?

Om te bepalen of een nieuwe merkregistratie nodig is, bepalen we enerzijds wat er precies aan het uiterlijk van jouw bedrijfslogo is gewijzigd en anderzijds bekijken we wat de huidige omvang van jouw merkbescherming is, in vergelijking met het gewijzigde bedrijfslogo dat je gebruikt.

Als eerste bekijken we wat je veranderd hebt aan je logo. Heb je de typografie veranderd, of een andere kleurtint gekozen? Of heb je misschien een heel nieuwe element aan jouw bedrijfslogo toegevoegd. Als het bedrijfslogo enkel op ondergeschikte punten is gewijzigd, is in beginsel een nieuwe merkregistratie van het logo niet nodig. Hierbij kun je denken aan het toevoegen van een beschrijvend element aan jouw logo of het wijzigen van kleine grafische elementen. Of je bedrijfslogo alleen op ondergeschikte punten is gewijzigd moet per geval bepaald worden. Hiervoor kun je advies vragen bij je merkengemachtigde.

Verder is van belang om te bepalen wat de onderscheidende elementen van jouw huidige bedrijfslogo zijn. Een onderscheidend element is een uniek kenmerk van je logo dat niet beschrijvend is voor de waren en diensten die je onder dat logo aanbiedt. Denk hierbij aan een bepaald kleurgebruik of een lettertype. Als deze onderscheidende elementen niet beïnvloed worden door de wijziging in jouw nieuwe logo, dan is een nieuwe merkregistratie niet direct nodig.

Registreer de onderscheidende elementen van jouw logo

In de praktijk wordt dikwijls gekozen om de onderscheidende elementen van jouw bedrijfslogo als losse merken te registreren, om op die manier een zo breed mogelijke beschermingsomvang van jouw merk te creëren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het registreren van een los woordmerk, een los beeldmerk en een gecombineerd woord-beeldmerk. Indien jij deze onderscheidende elementen weer één-op-één of met onbeduidende verschillen gebruikt in een gewijzigde logo, dan zal een nieuwe merkregistratie niet direct nodig zijn. Hierbij is het dan wel van belang dat je het onderscheidend vermogen van je logo als geheel niet gewijzigd hebt door toevoeging van andere onderscheidende elementen.

Kortom

  • Bestaande merkregistraties kunnen niet ge-update worden.
  • Registreer onderscheidende elementen van je logo om een zo breed mogelijke beschermingsomvang te creëren. Laat je hierbij adviseren door een merkengemachtigde.
  • Als je logo zodanig is veranderd dat het onderscheidend vermogen is gewijzigd, kan het van belang zijn om een nieuwe merkregistratie te doen.

Heb jij jouw logo gewijzigd en vraag je, je af of je dit gewijzigde logo als merk moet laten registeren? Neem contact met ons op voor vrijblijvend advies. Je kunt ons bereiken op 040-3032148, via e-mail op info@lioc.nl of stuur ons hier een bericht.

Foto door Hein Gijsbers