“Modebedrijf Omoda maakt bezwaar tegen komst gelijknamig automerk”. Dit bericht was vorige week te lezen op verschillende nieuwssites. Niet bepaald de manier waarop je je nieuwe merknaam wil introduceren. Een goed doordachte merknaam is de hoeksteen van je bedrijf. Het visitekaartje waarmee je jouw producten of diensten onderscheidt van die van concurrenten. Niet alleen moet die naam kunnen onderscheiden, maar het is ook van groot belang om te controleren of de naam die je gekozen hebt ook beschikbaar is. Hier is waarom:
Een voorafgaand beschikbaarheidsonderzoek kan kostbare juridische conflicten met houders van oudere bestaande merken voorkomen. Je kan voor introductie een inschatting maken over mogelijke bezwaren van derden en zo je bedrijf beschermen tegen te voorkomen kosten voor bijvoorbeeld rechtszaken.
Niet alleen een rechtszaak brengt kosten met zich mee. Ook het moeten wijzigen van een merknaam en de daarmee geassocieerde kosten zoals het wijzigen van de domeinnaam en drukwerk is een kostbare aangelegenheid. Bescherm je financiële investering in de ontwikkeling en marketing van een merknaam door vooraf de merknaam te checken op de beschikbaarheid en voorkom zo onaangename verrassingen.
Een unieke en herkenbare merknaam, vrij van verwarring met anderen, draagt bij aan een sterke merkidentiteit. Dit is essentieel voor klantenbinding en vertrouwen.
Voer voorafgaand aan het lanceren van je merk een merkbeschikbaarheidsonderzoek uit. Het verkleint niet alleen de kans op juridische kopzorgen, maar zorgt ook een sterke basis voor de groei van je bedrijf. Omdat het uitvoeren van een volledig beschikbaarheidsonderzoek niet altijd even eenvoudig is, raden wij aan je hierover te laten adviseren door een erkend merkengemachtigde.
Wil je er achter komen of jouw merknaam nog beschikbaar is? Of wil je jouw merknaam registreren? Neem gerust contact op met één van onze IE specialisten.
Foto van Markus Winkler via Unsplash.com