Wat is een merk?

Een merk is een teken dat uw producten en diensten onderscheidt van producten of diensten van een ander. Vrijwel elk bedrijf, groot of klein, gebruikt één of meerdere van de volgende typen van merken:

  • een woordmerk* (Apple)
  • een beeldmerk (de ‘apple’ van Apple)
  • een vormmerk (de Coca Cola fles)
  • een slagzin (denk aan ‘Even Apeldoorn Bellen’)
  • een kleur (denk aan groen van KPN) 

 

*Uiteraard kan ook een bedrijfsnaam als (woord)merk worden geregistreerd. 

Het is belangrijk om onderscheid te maken tussen deze verschillende typen van merken, omdat elk type woordmerk een andere bescherming biedt. Het is niet zo dat met één registratie alle vormen van namaak kunnen worden bestreden.

  

Wilt u weten welke type merken u voor uw producten gebruikt en hoe u deze kunt beschermen? Vraag dan nu een gratis merk inventarisatie aan.


Waarom merkbescherming?

Alleen via merkregistratie krijgt u een recht om concurrenten te verbieden een identiek of sterk gelijkend merk te gebruiken. Het enkele gebruik van een merk geeft géén bescherming!

 

Voorbeeld

U gebruikt de merknaam Tiger voor tractoren. De concurrent komt op de markt met nieuwe tractoren waarvoor hij de merknaam Tijger gebruikt. U had geen registratie, maar de concurrent was wel zo handig om zijn merknaam wel te registreren. Hij kan u nu verbieden uw merk te gebruiken, ongeacht het feit dat u uw merk al jarenlang gebruikt.

 

Vergeet ook niet om uw handelsnaam als merk te registreren. Een handelsnaam verbiedt ondernemingen om in een regio een naam te gebruiken die voor verwarring zorgt met een reeds bestaande handelsnaam in dezelfde regio. Wanneer een ander uw handelsnaam als merk registreert kan hij/zij daarmee verbieden dat u uw activiteiten regionaal gaat uitbreiden. Als dit gebeurt kunt u daar niets tegen doen. Loopt geen risico en registreer uw handelsnaam als merk voordat het te laat is.


Procedure

Merkcreatie

Omdat niet alle merken voor registratie worden geaccepteerd, is het belangrijk om daar vooraf al rekening mee te houden. De belangrijkste weigeringgrond is dat het merk niet onderscheidend genoeg is voor de producten of diensten die onder het merk worden aangeboden.

 

Voorbeeld SWEET ICE vs Häagen-Dazs

SWEET ICE wordt door het publiek ervaren als een omschrijving voor het product ijs, en niet als een merknaam. Daarom kan deze naam niet worden geregistreerd. Häagen-Dazs daarentegen is een echte fantasienaam en wordt wel als merk opgevat. Daarom kan deze merknaam wél worden geregistreerd.

 

Het bedenken van een onderscheidende naam kunt u zelf doen, of overlaten aan een bureau dat daarin gespecialiseerd is. Wanneer u een shortlist heeft met namen kunt u deze gratis aan ons voorleggen. Wij adviseren u dan welke namen niet voldoende onderscheidend zijn, zodat u met een gerust hart een keuze kunt maken tussen de overgebleven namen die wel een kans van slagen zouden kunnen hebben.

 

Advies: Gaat u binnenkort een merknaam lanceren? Denk er dan aan om voorafgaand de gewenste domeinnaamregistraties te regelen. Bij het groeien van de bekendheid van uw merk zullen kapers kans zien om een domeinnaam met uw merk te registreren.

 

Merkonderzoek

Voordat een merknaam wordt geregistreerd is het raadzaam om onderzoek te doen naar oudere merken. Een nieuw merk kan namelijk worden geweigerd wanneer er al een ouder merk bestaat dat te veel lijkt op het nieuwe merk. Ook kunt u nog met een ouder merk worden geconfronteerd als uw merk na registratie al jaren wordt gebruikt. U kunt enorme schade ondervinden wanneer u vanwege dit oudere merk moet stoppen met het gebruik van uw eigen merk.

 

Voorbeeld

Ouder merk voor fietsen: DIESEL
Registratiedatum: 10 januari 1995

Uw merk voor fietsen: DIEZIL
Registratiedatum : 8 september 2013

 

Het nieuwe merk DIEZIL lijkt te veel op het oude merk DIESEL. Het oude merk kan het nieuwe merk nu of later gaan verbieden, waardoor het verstandig is om een andere merknaam te kiezen.

 

Wij kunnen een uitgebreid onderzoek uitvoeren naar identieke en overeenstemmende oudere merken. Binnen enkele dagen ontvangt u van ons een rapport met merken die een obstakel zouden kunnen zijn, inclusief advies. Als er geen bezwarende merken worden gevonden kan het merk direct worden geregistreerd.

 

Vraag gratis onze identieke merk check aan om te zien of exact hetzelfde merk niet al door een ander is geregistreerd. Als dat niet het geval is kunt u op basis hiervan besluiten om een uitgebreid onderzoek uit te laten voeren.

 

Merkregistratie

Een merk dat niet geregistreerd is kunt u ook niet gebruiken om namaak tegen te gaan. Dat betekent dat een concurrent zonder toestemming te vragen een identiek of overeenstemmend merk kan gebruiken en daarmee verwarring kan zaaien. In het ergste geval registreert hij uw merk zelf, waardoor u gedwongen kunt worden om te stoppen met uw merk, met alle schade van dien. Zorg er daarom voor dat u tijdig al uw merken registreert in de landen waarin u actief bent. Een merkregistratie is 10 jaar geldig en kan daarna telkens worden verlengd met periodes van 10 jaar.

 

Tijdens een eerste gesprek zal onze merkengemachtigde vragen stellen over het gebruik van uw merk. Op basis van die informatie wordt onder andere bepaald in welke landen nu het beste kan worden ingediend en in welke landen later, en er wordt een advies uitgebracht over de registratie van een woord- en/of beeldmerk, al dan niet in kleur. Daarnaast wordt er een waren- en dienstenlijst opgesteld die bepaalt voor welke waren en diensten uw merk zal worden beschermd. Vervolgens wordt een aanvraag om registratie verricht bij de desbetreffende officiële instantie, bijvoorbeeld in de Benelux of Europa. Wanneer er geen bezwaar wordt gemaakt tegen registratie ontvangt u binnen enkele maanden een registratie certificaat. Vanaf dat moment kunt u tegen inbreuk optreden en mag u het Registered Trademark symbool gebruiken bij uw merknaam. Hiermee geeft u aan dat uw merk is beschermd en dat u een ander niet toestaat uw merk te gebruiken. Gebruik van dit teken is niet verplicht, maar wel aan te raden.

 

Merkbewaking

Na registratie is het van belang uw merk te bewaken. Jaarlijks worden er miljoenen merken geregistreerd en één daarvan zou maar net uw merknaam zijn. Ons systeem monitort alle nieuwe registraties. Indien u uw merk door ons laat bewaken ontvangt u steeds bericht wanneer er een identiek of gelijkend merk wordt aangevraagd, zodat u daartegen bezwaar kunt maken. Doet u dit niet, dan loopt u de kans om uw merkrecht te verliezen. Bovendien zijn de kosten voor bezwaar in dit vroege stadium vele malen lager dan wanneer u pas later aanloopt tegen een zelfde merknaam.

 

Voorbeeld

Uw merk dat bewaakt wordt JANSSEN BANKETBAKKERS

Nieuw merk dat geregistreerd wordt JANSSEN BROOD EN BANKET

 

U heeft bezwaar gemaakt tegen de registratie van het merk “JANSSEN BROOD EN BANKET” waardoor deze concurrent voor zijn bakkerij een andere naam moet bedenken.

 

Probeer onze merkbewaking nu de eerste zes maanden gratis uit. Wanneer u ook de registratie van uw merk door ons laat verzorgen is een jaar merkbewaking inbegrepen bij de prijs.


Kosten

Met onderstaande registratie is uw merk 10 jaar beschermd. Deze bescherming kan steeds met periodes van 10 jaar worden verlengd, zo vaak als u maar wilt.

  • Check onderscheidend vermogen: kosteloos
  • Uitgebreid onderzoek naar oudere merken: 475 Euro
  • Merkaanvrage incl. advies en begeleiding: 745 Euro
  • Merkbewaking: 1e jaar kosteloos bij merkregistratie
  • daarna 125 Euro per jaar

Bovenstaande prijzen zijn vanaf prijzen gebaseerd op registratie in de Benelux. Eventuele bezwaren en procedures zijn niet inbegrepen. Prijzen zijn exclusief 7% kantoorkosten en 21% B.T.W.

Voor overige tarieven kunt u hier contact met ons opnemen.

 


Komt u in de markt een merk tegen dat qua naam, logo of vorm te veel lijkt op uw merk? Wij kunnen u helpen om daar tegen op te treden. Beantwoord een paar korte vragen en wij adviseren u op korte termijn over de mogelijkheden.

 

Het kan natuurlijk ook zijn dat u zelf door een ander wordt aangesproken omdat die van mening is dat uw merk te veel lijkt op het merk van die ander. Neem dan contact met ons op. Wij informeren u over uw mogelijkheden en kunnen daar tegen actie tegen ondernemen.

 

In de praktijk blijkt dat conflicten lang niet altijd worden uitgevochten in de rechtszaal. Vaak kan met onderhandelen voor beide partijen een bevredigend resultaat worden bereikt. Wij kunnen hierin bemiddelen, waardoor u de kosten van een juridische procedure kunt besparen.


Onze expertise

Wij hebben in ons ruim 30-jarig bestaan uitgebreid ervaring opgedaan binnen allerlei branches, waaronder de farmacie, mode, FMCG (consumentengoederen), bouw en industrie. Naast het uitvoeren van onderzoeken en het registreren van merken, kunt u onze ervaring inzetten bij voor de volgende zaken:

  • Advies over welke merken u kunt registreren of juist kunt laten vervallen
  • Voeren van procedures bij de officiële instanties om bezwaren tegen de registratie van uw merk op te
  • heffen
  • Voeren van procedures bij de officiële instanties om een merk van een ander ongeldig te laten
  • verklaren
  • Bewaken van merken
  • Agenderen en voldoen van vernieuwingstaksen
  • Adviseren en bemiddelen bij conflicten
  • Bijstaan van advocaten in juridische procedures
  • Opstellen en beoordelen van licentiecontracten
  • Doorvoeren van naams- en adreswijzigingen en overdrachten in de officiële registers

 

Heeft u vragen over wat wij voor u kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op.


FAQ

Kan ik zelf onderzoeken of mijn merk al door een ander wordt gebruikt?

Ja, gedeeltelijk. U kunt zelf zoeken in zoekmachines en op de website van de Kamer van Koophandel. Daarnaast kunt u in het Benelux merkregister zoeken naar identieke merknamen. Echter wanneer u de merknaam DIESEL gebruikt, dan zult u het merk DIEZEL niet vinden. Wanneer wij een uitgebreid onderzoek voor u uitvoeren ontvangt u niet alleen identieke, maar ook gelijkende merknamen, inclusief onze beoordeling en advies.

Ik heb al een handelsnaam. Is dat voldoende?

Nee. Een handelsnaam beschermt alleen de naam van uw bedrijf in de regio waarin u producten verkoopt. De naam van producten of diensten anders dan de handelsnaam zijn hiermee niet beschermd. Bovendien is bescherming regionaal, terwijl een merk bescherming biedt in de gehele Benelux of zelfs daarbuiten.

 

 

Back to top
c